11. mai 2010

Nøstebarndress i striper


Her kommer del 2 av vinterantrekket til lille Benjamin: en nøstebarndress strikket i 4 farger. Jeg strikket bein og armer noe lengre enn oppskriften anbefalte, slik at dressen skal vare lengre. Oppbrett er genialt :)


4 farger og dobbel tråd betyr at jeg underveis hadde 8 nøster syltynt garn i en salig snurr rundt meg, og derfor også et ukjent antall tråder å feste på slutten. Lærdom 1: striper er fint, men for all del - ikke 4 farger når du strikker med dobbel tråd... Lærdom 2: stripene kan gjerne planlegges litt bedre, og 3 pinner med hver farge er dumt. Stikkordet her er nemlig partall, da unngår man maaaaange ekstra tråder å feste til slutt. Dette sier jeg ikke for å klage, men for å minne meg selv på at det faktisk er lov å tenke :)


Dressen blir forhåpentligvis godt brukt - selv om den har rosa striper... Personlig synes jeg rosafargen tok litt mye plass, men med en egenkomponert luftmaske-bil, knapper i ku-design fra TextileGarden og tilbehør i lyseblått, så satser vi på at jeg har klart å gi den et mer guttete preg! Jeg velger å tro på det min skjønne gudsønn svarer når noen kommenterer hans rosa crocs: "rosa e YO!" - og han har jo i grunnen helt rett, tøff som han er!



Mønster: Strikk til Nøstebarn
Garn: New Zealand Lammeuld fra 123 knit, i fargene isblå, hvit, mørk grå og gammelrosa
Størrelse: 6-12 mnd
Pinner: 4 og 4,5

post signature

7 kommentarer:

  1. Eg syns nøstebarn-dressen vart kjæmpefin!! Å d gjor seg verkeli me biln, å ikke minst de fantastisk fine ku-knappan. Vart mottakern fernøgd?

    SvarSlett
  2. Takk for det! Marie ble veldig glad, og sa ho likte fargan kjempegodt, så det va artig :)

    SvarSlett
  3. Du verden kor fin den ble! æ e overraska over ka du har fått tid til i denne hektiske tida! Flott med knappan og merket på dressen!

    mamma

    SvarSlett
  4. Tusen takk :) ja, æ har jo fått sotte litt i sofaen også, heldigvis :) strikking e fin avkobling!

    SvarSlett
  5. Imponerende at du orket all trådfestinga! Flott dress, vi har brukt vår daglig.

    SvarSlett
  6. Tusen takk, det blir nok flere av denne sorten! Med et godt tv-program på øret gikk det som en lek :)

    SvarSlett
  7. for en nydelig dress, og tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min :D

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)