15. februar 2012

Enkel trekanthals til liten og stor - oppskrift


I arkivet fant jeg noen ubloggede trekanthalser. Mamma er inspirasjonskilden til disse. Før jul kom jeg over en som hun hadde strikket - og vips så var jeg i gang med en jeg også! Halsen på bildet under måtte mamma montere og pynte, da jeg selv ikke rakk det i juleferien. Etter jul ble enda en hals fullført, og nå nettopp har jeg ferdigstilt en babyversjon. Mamma strikket med enkel Drops Eskimo (tror jeg), mens jeg brukte dobbel Drops Nepal.


Oppskriften er så enkel og grei at den bare må deles, og det passer jo fint å gjøre nå som besøkstelleren min har rundet hele 40 000! :) 


Enkel trekanthals til liten og stor

Størrelse: Onesize baby (Onesize voksen)
Garn: 1 nøste (3 nøster)  Drops Nepal
Pinner: rundpinne nr. 5 (nr. 8)

Baby: strikkes med enkelt garn
Voksen: strikkes med dobbelt garn

1. Legg opp 3 m, og str 1 pinne rett.
2. På neste pinne økes 1 m: løft av 1.m, øk 1 ved å ta opp tråden mellom maskene, strikk r ut pinnen.
3. Snu, og gjenta punkt 2 til du har strikket opp nesten halvparten av garnet. Jeg tror jeg hadde et sted mellom 50 og 54 m på det tidspunktet.
4. På neste pinne felles 1 m: løft av 1.m, str 2 m vridd r sm, strikk r ut pinnen.
5. Snu, og gjenta punkt 4 til det gjenstår 3 m. Fell av.

Brett halsen dobbelt, fra et hjørne til et annet, og sy sammen med garnstumpen fra opplegg eller felling. Alternativt kan du hekle et knapphull av luftmasker og sy i en knapp slik som på bildet under. Pynt fremsiden som du ønsker.


Jeg blir veldig glad om du lar deg inspirere til å strikke etter denne oppskriften - og legg gjerne igjen en kommentar hos meg slik at jeg får se resultatet :) Jeg setter også pris på at du linker til bloggen min dersom du ønsker å gi oppskriften videre.

post signature

11 kommentarer:

  1. Å, så fin da! Takk for oppskrift :) Fikk lyst til å strikke både liten og stor variant jeg :)

    Ha en fin kveld

    Klem

    SvarSlett
  2. Smart måte å strikke hals på! Den sitter fint i halsen, synes jeg, og så er det bare å pynte som man vil. Takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Super og enkel hals! Denne var strikket litt anderledes, jeg la opp alle maskene og strikket firkanten, men den ble ganske lik. Monsterbuksa var kjempetøff, fine blåfarger!

    SvarSlett
  4. Heldige meg som var en av de heldige mottakerne. Veldig god å bruke denne halsen! Tror jeg må teste oppskrifta på noen mini-utgaver. Sikkert god å ha for aktive småtroll ute i snøen:)

    SvarSlett
  5. Jeg har vært her inne og kikket litt :) Du lager utrolig mye fint, og har en veldig hyggelig blogg :) Kommer nok innom flere ganger. God helg!

    SvarSlett
  6. Å, den var kjempelekker! :)
    Takk for oppskriften:)

    SvarSlett
  7. Å, den var kjempelekker! Takk for oppskriften;)

    SvarSlett
  8. Flott side! Ønsker deg og alle dine velkommen til den nye store messen for Kunst, Håndverk og Design i Njårdhallen 24. og 25.11! Der har vi i tillegg til masse annet også strikkekafé, der treffer du blant annet Tine Solheim som har med og signerer sine strikkebøker,promoterer sin nye bok "Magisk søm" og viser kolleksjonen fra denne. Gå inn på vår Facebook Fager-design, kanskje du vil være med oss neste år? Velkommen! Hilsen Anne Bjerkenås :-)

    SvarSlett
  9. Kjempeflott! Hvordan blir det å strikke med dobbel tråd - med to ulike farger?

    SvarSlett
  10. Kjempeflott! Hvordan blir det å strikke med dobbel tråd - med to ulike farger?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det gir sikkert en fin melert effekt, vil jeg tro :)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)