30. oktober 2011

Heldress i mønsterstrikk


Til det ferske tantebarnet har jeg strikket en heldress med raglanfelling i setesdalsmønster. Det var til tider mye pirk, og et tidkrevende arbeid ettersom jeg delvis har komponert dressen selv, men ikke minst er det utrolig morsomt å ha gjennomført! Mitt ønske om raglanfelling + setesdalsmønster + heldress lot seg kun gjennomføre dersom jeg diktet dressen selv ut fra et gensermønster, men jeg kom da i mål på det også :)


Fargene plukket jeg ut for leeenge siden, og det ble visst full klaff ettersom foreldrene liker grått/hvitt-kombinasjonen. Knappene bare lyste mot meg på garnbutikken, små søte grå pinnsvin som bare passet helt perfekt!


Underveis fikk jeg lære å klippe opp til knappestolpe - og jeg kan med hånda på hjertet si at klipping i strikketøy er megaskummelt, men at jeg aldri mer kommer til å gå for en frem-og-tilbake-løsning med vrangstrikk, for rundt-og-rundt og klipping til slutt er bare helt genialt! Takk til Monstermønster for super veiledning til meg som hadde valgt superwash-strikk. Sårkanten som vises på bildet under til høyre er dekket med et lekkert belegg som jeg sydde fast på innsiden. Dette glemte jeg selvfølgelig å ta bilde av. Og prosjektets garnforbruk? Joda, glemte veiinga også...



Dressen ble ferdigstilt og fotografert mens det enda var lange, lyse dager - merkelig at det føles som det er en evighet siden! Julegavetenkingen og -produksjonen er allerede godt i gang, men man rekker vel ikke alt man ønsker i år heller. Med andre ord; alt er ved det normale :)


Mønster: Dale baby nr. 229, tok utgangspunkt i modell nr. 22909
Garn: Dale babyull, farge 007 og 0010, ca 250-300 gram (?)
Størrelse: 6-12 mnd?
Pinner: 2,5 og 3


post signature

22 kommentarer:

  1. Åhh hvor er den skøn :o) Du har ikke en hel opskrift på denne vel? (jeg er så dum til at gætte mig frem)
    Hilsen
    Heidi Clara

    SvarSlett
  2. så flott! Rett og slett kjempe stilig. og fantastisk flink du er som laget mønsteret selv. Den blir nok god til vinteren! ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Superlekker! Og godt veiledningen var grei nok til at andre klarer å bruke den :) Og gratulerer med klippe opp, det er nok det folk rangerer som vanskeligst med montering, heia, heia!

    SvarSlett
  4. Den er virkelig flot. Hvem der bare kunne strikke sådan en :-)

    SvarSlett
  5. Så flink du har vært! Heldressen din ble superfin! Herlig med grått og hvitt:)

    SvarSlett
  6. WOW for en flott gave!! Den dressen var rett og slett nydelig!!

    Flinke deg!!!

    SvarSlett
  7. Fantastisk håndarbeid!
    Og selv om det å klippe i et så flott hjemmestrikk får en til å få pusteproblemer, er det allikevel verdt det når en slipper denne fæle frem og tilbake strikkingen!

    SvarSlett
  8. Åhhh, hatten av for deg! Dressen var utroliog fin:-)) Sånne dresser til de små er virkelig gull verdt. Heldig liten krabat.
    Jeg holder på med en heldress jeg og. På den er det ikke klipping, men snu-strikking. Heldigvis snart kommet opp til armfellinga;-)

    SvarSlett
  9. ÅÅåå for en herlig dress. Og ikke noe er som hel, ulldress til slike små.
    Utrolig fin!

    Klem

    SvarSlett
  10. Utrolig søt! Fantastisk tantegave. Du er jammen litt av en dsigner!

    SvarSlett
  11. Så flott den ble!! Jeg har også stor respekt for den klippingen...:-) Men mange ganger bedre enn å strikke mye vrangstrikk! Enig med deg!! Du fikk mønsteret nydelig til med raglan!

    SvarSlett
  12. Så fin den ble, grått er flått! Skummelt med klipping, men det letter nok arbeidet litt ja!

    SvarSlett
  13. Åh, så utrolig lekker! Så flink du er å komponere selv, jeg hadde ALDRI kommet i mål med ett slikt prosjekt.

    Flotte tidløse farger du har brukt og.
    Og knappene....sukk!♥

    Klem

    SvarSlett
  14. Gurimalla, for en fantastisk dress! Nydelig farge, mønster og herlige knapper. Heldige, heldige tantebarnet!

    SvarSlett
  15. Så staseleg ein dress! og tøft gjort å gyve laus på noko slikt, uten oppskrift og det heile! den der vert det nok gjetord om i mottakarens nabolag, ja!

    SvarSlett
  16. Kjempefin! Og for noen søte knapper :)

    SvarSlett
  17. Å, gurimalla, for en nydelig dress! For en jobb! Imponert!!!

    SvarSlett
  18. Fantastisk!
    Dressen er helt nydelig :)
    For en jobb du har gjort! Kjempe flink har du vært.

    - klem

    SvarSlett
  19. Nydelig! Kjempeimponert :)

    SvarSlett
  20. Nydelig dress, for en fantastisk fin gave :-)

    SvarSlett
  21. Så flink du er...en helt nydelig dress var det:)
    Flott blogg:)

    Ha en fin helg
    Ann-Charlotte

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)