18. oktober 2011

J for Jakob


Høstgenseren er ferdig! Inspirert av de fine høstfargene har jeg strikket en lett genser i tynn ull. Den måtte selvfølgelig fotograferes i sitt rette element, og søndagens knallvær passet perfekt til dette formålet. Det ble derfor en god tur i marka på jakt etter fine farger og med en nystrikket genser i hånda ;) Flaks at jeg ble ferdig med genseren i tide, for nå er det snart ikke mer farget løv igjen - det meste begynner å bli brunt og tørt rundt oss nå.

Dette bildet gjengir fargene veldig godt

Jeg strikket delvis etter mønsteret til Nøstebarns rullegenser, men jeg har lagt på noen ekstra cm her og der, slik at lengdemålene stemmer mer med str. 2 år (i følge boken). Mange sier at oppskriftene fra Nøstebarn er små i størrelsene, så jeg tipper det i praksis er en god str. 1 år. Jeg har også strikket vrangbord i stedet for rullekanter, og åpningen i siden har jeg kuttet ut.


Foran på genseren har jeg pyntet med en J, sydd med kjedesting. Ettersom jeg strikket med garn fra lageret (joda, jeg måtte supplere litt også), gikk jeg selvfølgelig tom for en av fargene underveis. På siste halvdel av raglanfellingen har jeg derfor strikket kun med brunt, grønt og hvitt. Jeg har en ørliten rest oransje igjen - nok til å sy noe med maskesting på baksiden også. Så da er spørsmålet til dere kreative der ute; skal jeg gå for pynt på baksiden? Hva kan i så fall egne seg? Eller skal jeg la være? Er så usikker selv, så her trenger jeg noen gode råd :)


Mønster: #1931 Rullegenser
Garn: Tove, PT2 og 3-tråds Nøstebarngarn, til sammen 133 g
Størrelse: ca. 1 år
Pinner: Nr. 2,5 og 3

post signature

18 kommentarer:

  1. kjempe flott høstgenser! Og så smart med bokstaven, da er det jo så enkelt å finne rett genser til rett barn :) Fargene var flotte sammen, og at du gikk tom gjorde jo ingenting! om du skal brodere eller ikke får du avgjøre selv ;)

    SvarSlett
  2. Den ble kjempefin!! Stilig at den ikke er lik hele veien synes jeg. Vet ikke om du skal sy på noe mer jeg. Fin sånn den er! :)

    SvarSlett
  3. Kjempefin :)
    Et lite høstblad bak kanskje? :)

    SvarSlett
  4. Utrolig fin genser :) Kjempefint med den J-en, men jeg synes ikke du skal ha noe pynt på baksiden! Den var nydelig sånn som den er nå! :)

    SvarSlett
  5. Så fin den ble!! Nydelige høstfarger!

    SvarSlett
  6. Sikken sød og personlig genser :-)
    Flotte farver du har sat sammen.

    SvarSlett
  7. Ååå, den var lekker du! :) Skikkelig høstgenser, likte fargene VELDIG godt!

    Ha en flott tirsdagskveld

    Klem

    SvarSlett
  8. Knallfin høstgenser, den passet perfekt i høstløvet! Jeg stemmer for å la baksiden være blank, så er det lett for lille J å ta seg genseren riktig vei selv! ;)

    SvarSlett
  9. Så flott genser i herlige farger!!

    SvarSlett
  10. Kjempefin høstgenser :) Jeg er så glad i den fargesammensetningen der, jeg bare husker det aldri når jeg skal strikke noe ;)

    Syns du størrelsene til nøstebarn er små? Kanske det er strikkefastheten min som er bananas for jeg syns ikke det..

    SvarSlett
  11. Kjempefine farger på flott høstgenser!

    SvarSlett
  12. For noen flotte farger! Kjempefin genser :)

    SvarSlett
  13. Deilige høstfarger, nydelig genser.

    Pynt på baksia, hva med en liten sopp for eksempel? Det er jo høstlig. Eller et løv?

    SvarSlett
  14. Åj, den ble virkelig kjempefin! :)

    SvarSlett
  15. Den var helt nydelig, heldige Jakob! (Vet du at jeg også har en Jakob? Han skal også få høstgenser etterhvert - eller, kanskje det blir vårgenser ;))

    Synes genseren var veldig fin som den var. Og forresten, tusen takk for koselig hilsen, jeg har savnet bloggverdenen, jeg!

    Klem til deg!

    SvarSlett
  16. Knallflott genser, nydelige farger. Tror ikke den trenger mer pynt ;)

    SvarSlett
  17. Beklager om det var litt uklart. Det betyr at du først øker både i begynnelsen og på slutten av hver omgang. Så etterpå bare i begynnelsen av hver omg. Håper det blir klarere nå :-)

    God helg!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)