22. mars 2014

God gammel årgang!


I løpet av den tida jeg har opparbeidet meg et lager av Fritidsgarn, tror jeg produsenten har skiftet design på magebåndet i hvert fall 3 ganger. Da var det på tide å gjøre noe med garnet. Faktisk enda et resultat av varetellingen jeg hadde i januar!


En liten dæsj av den fargen, og en større dæsj av den neste - i alt 7 farger lå an til å bli med i gjengen. Kun 6 kom gjennom opptakskravet: stor nok til 10 riller. To av fargene lurte meg litt, så de endte med 9, men det får gå - det er tross alt et resteprosjekt ;) Her er spor av påskekyllinger, ølvotter, tovavotter og tøfler i skjønn forening!


Som alltid er det litt spenning knyttet til toveprosessen. Sitteunderlaget fikk totalt 3 runder i vaskemaskinen, og hver runde sammen med en dæsj Milo. Ikke grønnsåpe, jeg hadde lyst til å slippe unna lukta denne gangen. Funket bra det og, det er jo temperaturforandring og bevegelse som tover - ikke såpa.


Jeg strikket fra eget hode, begynte med 3 masker på pinne 7 og økte i starten av hver pinne. Skiftet farge etter 10 riller. Strikket til jeg hadde ca halvparten av garnet igjen, da var jeg vel på rundt 100 masker på pinnen, og derfra felte jeg i starten av hver pinne.  

 

Før toving var sitteunderlaget nesten 60*60 cm, nå er det ca 45*45 cm. Fargene skriker kvikklunsj, påske, appelsin og vinter - så da er vel alt som det skal være. Ikke minst er jeg kvitt ca 200 gram årgangsgarn, og det er jo aldri feil :)


PS! Tips til hva de små restenøstene øverst kan bli, tas imot med takk! Hater å kaste garn, liker best å bli kvitt absolutt alt, men det var vanskelig når jeg var fast bestemt på antall riller ;) Gryteunderlag, kanskje?

post signature

23 kommentarer:

  1. ja det var påskestemning over det fine sitteunderlaget! :) tova grytekluter og gryteunderlag, glassbrikker, pannebånd, pulsvarmere er jo noe av det som kan strikkes av små rester fritidsgarn.

    SvarSlett
  2. Deilige farger sammen!

    Og hihi for skiftende magebånd, jeg har noen sånne jeg og, med avslørende magebånd!

    Restene kan du kanskje bruke til eggehatter nå som påska kommer? Eller garnstumper til å henge ut i fuglemateren, så fuglene kan bygge fargerike reder?

    SvarSlett
  3. Kom skikkelig i påskestemning her, ikkje minst fikk eg gode tips til ka eg skal gjere med restegarnet en dag. Har nemlig litt (les; myyyye) restegarn liggande :-)

    SvarSlett
  4. Det var helt supert! Herlig å få brukt lageret sitt… god lørdag til deg!

    SvarSlett
  5. Så fine farger. Tovet sitteunderlag er deilig. Jeg kjenner meg veldig igjen i ønsket om å bruke opp restegarn. Jeg har flere småprosjekter (barnetøy) med stor spenningsfaktor: Blir det nok garn?

    SvarSlett
  6. Det ble et riktig fint sitteunderlag! Tror du kan få brukt smånøster om du strikker rundt sitteunderlag (oppskrift på Sandnes garn). Det består av 36 sektorer, og da trengs det ikke så mye garn til en. Jeg strikker et slikt av restegarn nå og bruker litt av hvert fra restekassene.

    Lykke til og god helg!

    Klem

    SvarSlett
  7. Så stilig fargekombinasjon. Hjemmestrikkede sitteunderlag er de beste altså.

    SvarSlett
  8. Jeg tenkte kvikklunsj med en gang!! Så herlige farger!
    Restegarnstrikk er fantastisk! Ser du har fått noen tips til hva du kan bruke smånøstene til, jeg liker heller ikke å kaste garn....

    Fortsatt god helg☺

    SvarSlett
  9. Fin påskestemning ja! Så gøy å bli kvitt litt garnrester :)

    SvarSlett
  10. Se her ja, restegarn kunst, sånt liker vi :) Lur ide med sitteunderlag

    SvarSlett
  11. Det ble et kjempefint sitteunderlag:)

    SvarSlett
  12. Dette ble et fargerikt og fint sitterunderlag! Deilig å bruke rester:)

    SvarSlett
  13. Veldig fint! Enig i påskestemning :)

    SvarSlett
  14. Kjempefint resteprosjekt, og så flink du er som har brukt masse smårester!

    SvarSlett
  15. Du kan gjøre som meg: Bruke de små garnrestene til pakkebånd til jul og bursdag! Det er spesielt fint sammen med gråpapir! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Takk for tipset - jeg har faktisk gjort det flere ganger, men nå tenkte jeg ikke på det engang:)

      Slett
  16. For et herlig sitteunderlag! Og jeg kan skrive under på at sitteunderlag er en veldig fin måte å bli kvitt restegarn på. Om du ikke finner noe å bruke de små restene til, så pleier barnehager, skoler og SFO å bli veldig glad for garn.

    SvarSlett
  17. Det var et stilig sitteunderlag! Herlige påskefarger og så vårlig med gult:)

    SvarSlett
  18. Påskestemning på høyt plan! Tenk å ha dette med i sekken sammen med den obligatoriske appelsinen og kvikklunsjen!!! Påskelykke!

    SvarSlett
  19. Et skikkelig fargeglad sitteunderlag. Blir fint å ha det med seg ut på tur:)

    SvarSlett
  20. Det ble utrolig fine farger sammen, da :-) Noen ganger er det de litt tilfeldige prosjektene som blir de mest vellykkede, det er i alle fall min erfaring :-)

    SvarSlett
  21. Så kreativt og fint det ble! Nå fikk jeg lyst til å angripe mine tovegarn-rester også...
    Har du nok reste-rester til et par votter? Eller sånne gjestetøfler kanskje?

    Takk for at du ville være med på påske gi-borten min forresten!
    Ha en super uke!

    SvarSlett
  22. Så fint sitteunderlaget ble! Herlige farger. Og ja, man er liksom litt ekstra fornøyd når restegarn har blitt noe fornuftig.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)