26. november 2011

Raglanfelling og rundvask


Jeg har grublet litt på dette med raglanfelling en stund. I Nøstebarnboka beskrives raglanfellingen slik:
"Strikk til 3 m står att på framstykket, strikk 2 m vridd r sm, 1 r. Strikk 1. m på ermet rett, så dei neste 2 m r sm. Strikk til det står 3 m att på ermet, og gjenta fellinga på kvar side av skøyten både her og dei 2 siste skøytane." 
Jeg gjør motsatt av det som beskrives i Nøstebarnoppskriftene. Jeg strikker to masker rett sammen på slutten av forstykket, og på første del av ermet løfter jeg 1. maske av, strikker den neste, og løfter den "løftede" over den strikkede maska (nesten som vridd rett sammen). Mellom disse fellingene strikker jeg enten to rette masker (den siste på forstykket og den første på ermet) på samme måte som i Nøstebarnoppskriftene, eller jeg strikker disse to maskene vrange, slik som jeg viser på bildet over. Akkurat det synes jeg gir en fin effekt, og jeg liker særlig godt når disse vrangmaskene fortsetter i vrangmaskene i ribbestrikken på halsen. Petimeter? Jadda.


Resultatet er i praksis det samme, men uttrykket blir litt forskjellig. Jeg er usikker på hvor jeg lærte "min" metode - kanskje hos mamma? Og jeg er sannelig ikke sikker på hva som egentlig er den korrekte raglanfellingen, og jeg er neimen ikke sikker på om jeg bryr meg heller - men det kunne vært interessant å høre hvordan dere andre gjør det?

Her hos oss startet dagen med en raglanfelling, som etter hvert gikk over i systematisering og rundvasking. Vi har gjort en kjempejobb; vasket og ryddet i skuffer og skap, og ett år gammelt ruskomsnusk er nå på vei mot det o'store havet. Arbeidet er slett ikke synlig for andre enn oss selv, men det føles godt å gå inn i adventstiden og vite at her er det jaggu rent og ryddig. Og dere som nå kjenner pulsen stige, kan bare roe heeelt ned. Vi har nemlig bare 74 kvadrat å rydde på, og det er "bare" bad, stue og kjøkken som har fått sin gjennomgang i dag. Etter 8 timers arbeid var det utrolig godt med en dusj, og enda bedre med middag. Jeg snublet over en fristende oppskrift på Chili con carne, og det smakte rett og slett helt fortreffelig. Vi har nå tatt rødvinen med oss til sofakroken, og her ligger begge to som slakt. Herrrrlig! Fin lørdagskveld ønskes til alle hyggelige lesere :) Og ikke glem raglanfellingen, da! ;)

post signature

14 kommentarer:

  1. Wow, så stilig! Tror ikke jeg har sett sånn raglanfelling før, faktisk. Her gjør jeg som i Nøstebarnboka, og får som du sier et litt annet uttrykk. Men din måte var stilig!

    Flinke vaske-og-ryddefolk, da fortjener dere vin og sofakos! Jeg har prøvd å ta det verste mens snuppene trillet tur med pappaen, men endte opp med å måtte vaske gulvet for n'te gang etter at jeg mistet et flaske Pepsi Max i gulvet og fikk brus overalt... Fortjener litt sofa jeg også, da! ;)

    SvarSlett
  2. Pen felling! Det blir ofte penest med vrangmaske(r) i midten, men det glemmer jeg når jeg kommer dit.

    Har Knitting from the top av Barbara Walker, og der er det åtte forskjellige raglanØKNINGER (siden det er fra toppen) så litt forskjellig er det jo å velge mellom... jeg tror jammen jeg skal kikke litt på den boka igjen.

    Litt desemberryddings er vi forsiktig igang med, det er nå jeg har tid, ikke senere i desember.

    SvarSlett
  3. Det var en lekker måte da! Veldig dekorativt! Har ikke sett det før jeg heller. Tipper det er den "vanlige" måten jeg bruker, men det er så lenge siden at jeg husker ikke helt, hihi ;)

    Så herlig å lese din reaksjon på Nordlysmat-innlegget mitt ;)

    Fortsatt fin helg til deg

    Klem

    SvarSlett
  4. Ingenting er bedre enn rødvin i sofaen når hjemmet er shinet - herlig!

    Og raglanfelling har jeg dessverre ingen peiling på, men håper at jeg engang tør å hive meg i kast med en genser med raglanfelling. Pent blir det iallefall :)!

    God første søndag i advent!

    SvarSlett
  5. Du huske nok rett, æ felle raglan på den måten du har gjort, synes d blir finest!

    Dokker e flink som e kommet så langt med ryddinga til jul!

    Klem fra mamsen

    SvarSlett
  6. Det ble kjempefint. Skal prøve å huske dette til meste gang jeg skal strikke raglan:-)

    Klem

    SvarSlett
  7. Har ikke prøvd meg på raglanfelling, men syns dette så veldig fint ut - og herlige farger!

    SvarSlett
  8. Veldig fin raglanvariant!! Helt ny for meg! Kreativ du! Elsker fargekombinasjonen på den genseren også!! Du strikker veldig pent! Petimeter-greiene skjønner jeg godt ;) Rundvaskesjauen hørtes nesten deilig ut. I alle fall den gode følelsen etterpå! ;D

    Tusen takk for strikkedukkekommentar hos meg!!! :D

    SvarSlett
  9. Så morsomt at du tar opp dette med raglanfellinga. Jeg strikket nettopp en etter mønster fra nettopp nøstebarn...og endte opp med en side etter oppskriften og en i din variant! Kom ganske langt før jeg fant utav det også! Sånn kan det gå når man kun leser oppskriften i starten av omgangen og tror man husker det til man kommer til andre siden...vel vel...fort gjort å rekke opp igjen og jeg fullførte på din (og tydeligvis min og min mammas) måte! Det er penest ;0)

    SvarSlett
  10. Jeg har også stusset på dette. Ender ofte opp med å strikke det slik jeg kan det:) Fargene du hadde valgt her var utrolig flotte!

    SvarSlett
  11. Flott resultat!!

    Jeg anbefaler deg å ta en liten titt inne hos meg :)

    - klem

    SvarSlett
  12. Dette var en ny variant for meg, men det ble veldig fint.

    SvarSlett
  13. Veldig fin felling! Må lære meg den :) Har heldigvis en mor som er flink strikker! Jeg er amatør, men vil gjerne lære mer. Står denne oppskriften i boka til Nøstebarn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager sent svar fra meg! Jeg legger svaret inn på bloggen din også, i tilfelle du ikke får det med deg her på innlegget mitt. I dette innlegget står akkurat den fremgangsmåten jeg bruker på denne typen raglanfelling. Nøstebarnboka beskriver en metode som er ganske lik, men ikke identisk. Den beskriver jeg også her i innlegget mitt:) Nøstebarnbokas metode står i boka, under oppskriften på heildress til barn. Lykke til!

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)