18. juli 2013

Regnbuekjole


Når man vet hvordan resultatet skal bli, men ikke finner en passende oppskrift, må man bare ta saken i egne hender. For første gang har jeg strikket etter eget hode og forsøkt å komponere en oppskrift! Det ble en del grubling, men det ble slett ikke verst. Det ser da ut som en kjole i ca str 4-6 år, vel?!


Kjolen er strikket fra toppen og ned (også kalt top-down hos våre venner over there) - en teknikk jeg lett anbefaler videre. Det er enkelt å tilpasse størrelsen etter hvert, og hvis man har en prøvekanin i hus kan man prøve prosjektet på underveis. Det hadde ikke jeg, men jeg har brukt målebandet flittig og sammenlignet med andre kjoleoppskrifter, blant annet Nova (ravelrylink) og denne fra Garnstudio.


Kombinasjonen Kauni og Pickles pure wool kan jeg virkelig anbefale! Tykkelsen på garntypene er relativt lik hverandre og de går godt sammen. Det er litt "liv" i Picklesgarnet, det liker jeg. Fin, lys gråfarge!


Og Kauni - hva kan jeg si? Det var et utrolig morsomt garn å jobbe med. Noe så motiverende har jeg aldri før vært borti. Stripestrikk OG nye farger på nesten hver stripe. Eneste minuset var at dette nøstet startet med oransje/gult og ikke rødt, ergo er kjolen OGGBIFR og ikke ROGGBIF (Rød, Oransje, Gul, Grønn, Blå, Indigo, Fiolett... ), som regnbuen eeeegentlig er:


Men betyr det noe? Næh :) Bildet av regnbuen er for øvrig tatt av min kjære, så det skal jeg ikke skryte på meg ;)


Kjolen veier ikke mer enn 135 gram, og jeg ser for meg at den er lett og ledig som barnehagekjole (eller hjemmekjole, bursdagskjole og kanskje også etter hvert tunika, når frøkna vokser seg større). For hun blir fort stor, denne snuppa. Hele 4 år i dag!! 

Gratulerer med dagen til den fine prinsessa


Mønster: Eget Regnbuekjole
Garn: Pickles pure wool (75 g) og Kauni effektgarn (60 g)
Størrelse: Ca 4-6 år
Pinner: Nr. 3

post signature

30 kommentarer:

  1. Wow, den var kjempelekker :-)

    SvarSlett
  2. Den var kjempefin!! Nydelige farger :)

    SvarSlett
  3. Den ble lekker!
    Og morsomt å se Kauni i bruk da jeg har noen nøster liggende som jeg ikke har begynt å bruke enda.

    SvarSlett
  4. Kjolen ble utrolig fin! Så flink du er! Snuppa di blir nok kjempefin i kjolen! :) at det ikke ble nøyaktig rett rekkefølge på regnbuestripene dine er det nok ingen andre som legger merke til! :) blir en god kjole å ha på utover høsten/vinteren.
    Ha en fin dag!

    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  5. Så utrolig fin den ble! Bøyer meg i strikkestøvet over egenkomponert mønster... Og regnbuefarget Kauni MÅ jeg visst bare få i hus:-)

    SvarSlett
  6. For en helt nydelig kjole.

    SvarSlett
  7. Kjempefin!:)
    Imponert over at den er strikket etter eget hode altså!
    Blir garantert en godt høst og vinter kjole:)

    SvarSlett
  8. Utrolig fin,og selvlaga mønster. Da er man viderekommen altså.
    Klem

    SvarSlett
  9. Den ble kjempefin! Gratulerer! :-)

    SvarSlett
  10. Aldeles rålekker!! Kjempeflink du er :) Fargene elsker jeg, og tenkte ikke ett øyeblikk på at det ikke var riktig rekkefølge på fargene. Denne blir nok mye brukt!

    Fortsatt god sommer!
    Klem

    PS - Så flott det sam-heklede teppet ble, og håper du ble bittelitt bitt av heklebasillen du og ;)

    SvarSlett
  11. Heia! Utrolig fin kjole!! :) Herlige farger. Det kauni garnet må jeg også prøve en gang. Takk for inspirasjon :)

    SvarSlett
  12. For en skjønn kjole! Disse stripete regnbueplaggene jeg ser rundt forbi er bare så herlige!

    SvarSlett
  13. Super fajna tęczowa tunika ! Pozdrawiam ! Ewa

    SvarSlett
  14. Den er bare blevet så utrolig fin! Jeg er også helt vild med Kauni garnet - super flotte farver og forholdsvis billigt :-)

    SvarSlett
  15. Hmmmm.....jeg må bare gå til anskaffelse av noe Kauni-garn. Det blir jo så fint, og ser så morsomt ut. Lekker kjole - all grunn til å være fornøyd. :)

    SvarSlett
  16. Så flott den ble! Fargerik og vakker ✩
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
  17. Nyyydelig kjole, skulle gjerne tenkt meg en sånn selv :)

    SvarSlett
  18. Nyyyydelig kjole! Jeg har ett nøste i kauni EQ liggende jeg også og leter etter det perfekte prosjektet. Ble veldig inspirert nå! :)

    SvarSlett
  19. Så flott kjole :).
    Ble skikkelig inspirert , men er nok ikke like god som deg som strikker uten oppskrift :).
    Kommer du til å skrive ned oppskriften å legge den ut for salg?:)

    SvarSlett
  20. Anonym: Tusen takk for gode ord! :) Jeg har notert ned hva jeg har gjort, dog mest til eget bruk, men hvis det er interesse så må jeg kanskje vurdere å publisere det :)

    SvarSlett
  21. Okei =) . Da skal jeg følge med om det kommer et innlegg om det :D

    SvarSlett
  22. Nydelig kjole.
    Har strikka en regnbuejakke selv, men måtte da jukse for å få med alle fargene på jakka (klippe bort litt av hver farge)
    er alle Kauninøster like?? Begynner alle på orange/gul???

    SvarSlett
  23. Sidsel: Nei, jeg tror hvert Kauninøste begynner ulikt. På mitt nøste står det 140 g +/- 10 g. 140 er også skrevet for hånd, så kanskje hvert nøste varierer i størrelse også? Er ikke sikker, altså :)

    SvarSlett
  24. Flott levert! Denne er jo både enkel OG lekker!!!

    SvarSlett
  25. Kjempelekker, kor finner eg oppskrift på ein sån?
    Og vuksen störrele?

    //jenny

    SvarSlett
  26. Jenny: Trykk på linken nederst i dette innlegget, etter "mønster" så kommer det opp som en pdf-fil. Oppskriften er 4-6 år, men du kan fint justere den ved å holde på med raglanøkning til bolen er passe stor, og videre strikke den myyyye lengre. Da vil du få en voksenstørrelse. Mulig du også må legge opp flere masker i halsen for å få den stor nok, men for meg gikk faktisk 112 m fint over hodet :) Lykke til!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)