17. desember 2011

Nøstebarndress




Enda en Nøstebarndress er nå ferdigstilt - slett ikke den siste fra min side, for dette er virkelig en favoritt. Uendelig mange variasjonsmuligheter i forhold til fargebruk og uttrykk. Utrolig gøy! 

Den forrige dressen jeg strikket, i størrelse 6-12 mnd med ekstra lengde på ermer og føtter, er fortsatt i bruk hos gutten på ca. 1 1/2 år. Hurra for det! Denne dressen er nok noe mindre i størrelsen, men ikke så veldig. Jeg strikket halsen litt lengre enn i oppskriften (altså; jeg fortsatte raglanfellingen et stykke videre og droppet fellingen til hals), ettersom jeg har fått tilbakemelding på at den forrige var veldig åpen og vid i halsen. Knappene ropte på meg fra knappelageret, jeg synes treknapper + hjemstrikk = snadder! 




Raglanfellingen er ikke strikket etter oppskriften, det kan du lese mer om her. Det var gøy å lese at mange av dere ikke hadde vært borti denne typen raglanfelling - ingenting er bedre enn å kunne inspirere andre, og på den måten gi noe tilbake til alle dere som fôrer meg med gode ideer :) 


Garnet er Samarkand fra HolstGarn, et tynt lammeullsgarn (sammenlignbart med Nøstebarngarnet), men med herlige 25 % silke. Mykt og deilig, og litt svalere enn ren ull for den lille som bor lengre sør i landet! Det er ingen tungvekter dette her, med sine 177 gram inkludert knapper. Rester ble det lite av, jeg sitter kun igjen med en ørliten dæsj lilla. Den lyseblå knappestolpen (der jeg måtte supplere med en tråd fra forrige nøstebarndress for å få nok) skulle egentlig vært grå den også. Jeg hadde planlagt å strikke dressen i en mindre størrelse, nemlig. Pytt sann - man ror seg alltid i land :)


Mønster: Heil dress #1925 fra boka Strikk til nøstebarn
Garn: Samarkand fra HolstGarn
Størrelse: ca. 6-12 mnd
Pinner: nr. 3,5 og 4,5

post signature

8 kommentarer:

  1. Kjempe fin! Heldig liten tass som får den!
    God lørdag, kjære deg!
    Klem

    SvarSlett
  2. Dette var en flott dress. God fasong og fint utført arbeid. Kjekke farger til en liten kar. Bare strikk flere, for disse går sikkert unna. God helg!

    SvarSlett
  3. kjempe fin. Herlige farger, Og den ser god ut :) kommer nok til å varme en liten en! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Nydelig dress!
    Denne har jeg strikket også, den er utrolig god for de minste å ha på:)

    Fortsat god helg!

    SvarSlett
  5. Superfin! Virker som de fleste strikkere har hatt denne på pinnene en gang, inkludert meg. Men den er så utrolig fin og god for småttisene. Anna brukte sin i 3 sesonger! Herlig plagg! :)

    Ha en koselig 4.søndag i advent.

    Klem fra nord. Nei, jeg mener sør, hihi.

    SvarSlett
  6. Kjempefin! Nydelige farger. God 4. søndag i advent!

    SvarSlett
  7. Wow, så fin den ble! Jeg elsker fargene du har brukt her!:)

    SvarSlett
  8. Knallflott dress i nydelige farger :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)