19. desember 2011

Julegavepakking



Fristen for å sende større pakker som skal nå frem et sted i Norges land før jul, gikk ut 16. desember. Denne fristen gjelder imidlertid ikke små brev og pakker (opptil 2 kg), og mange kan derfor puste lettet ut. Det kan likevel være greit å få ting av gårde i god tid. Første bud er å være ferdig med innkjøp eller hjemmeproduksjon, og neste bud er å få pakkene inntullet i gavepapir. Innpakking kan være så mangt; alt fra tynt, skjørt og glorete julepapir, til de lekreste kreasjoner som krever halve desember. Jeg velger å plassere meg et sted midt mellom.


Jeg får mer og mer sansen for enkle pakker med litt "gammeldags" stil, og jeg mener man kommer langt med gråpapir, hyssing, garn og klistremerker. Garnrester er ypperlig å bruke som gavebånd, og med en pompom-lager eller et par pappskiver, kan man kjapt trylle frem lekker gavepynt av garnrester som har ligget altfor lenge. Vinn-vinn! Til/fra-lappen på bildet under har jeg lastet ned gratis herfra og printet ut på glanset fotopapir, for deretter å gi lappene en omgang med hullemaskinen. Resultatet blir enkelt, pent og personlig - og best av alt: det tar ikke lang tid heller :)


Det meste kan man få tak i på matbutikker - der finnes sprittusj, gråpapir og hyssing til en billig penge. Panduro har også mye fint til innpakking. Klistremerkene, den julerøde hyssingen og de røde/naturhvite til/fra-tags'ene er kjøpt der. Hjerte-gråpapiret kjøpte jeg på Obs Hypermarked. Jeg har også sett at noen kjøper ruller med tegnepapir på Ikea, som fungerer finfint som gavepapir. Har du søte småtroll i rett alder, finn frem tusjer eller fargeblyanter og barna kan dekorere gavene etter eget ønske.


Fordelene kan nevnes i fleng: 
  • Jeg innbiller meg at det er fort gjort å spare penger, da en rull gråpapir holder lengre enn 10 meter med glanset julepapir (som ofte er så tynt og skjørt at det i tillegg krever dobbel mengde). Den mengden hyssing som er på en "rull" er også vesentlig mye større enn mange av rullene med gavebånd som er å få kjøpt i butikkene
  • Gråpapiret kan sorteres som papiravfall på julaften, i motsetning til tynt farget/glanset julepapir som skal i restavfall 
  • Du får en gave som skiller seg ut i mengden og som er mer personlig
  • Gaven fungerer fint også som pynt i adventstida, før den blir levert til mottaker
  • Dersom du går tom for utstyr underveis (typisk!), er det lettere å ta turen til nærmeste matbutikk enn til et kjøpesenter (som sikkert stengte for 5 minutter siden)

Her har jeg altså vist frem hvordan jeg liker å prege julegavene - vis meg gjerne din stil! Nå er det jo slik at en gave er en gave uansett, men personlig blir jeg ekstra glad hvis jeg ser at noen har satt sitt personlige preg på innpakkingen, og gjort seg litt ekstra flid :)



post signature


4 kommentarer:

  1. JEg er ikke så god på å pakke inn fint, men liker godt å få pene pakker! Planen til neste år er å brette esker, det er jeg ikke så verst til, og det blir kult :)

    Jeg prøver og å pakke inn i papir som kan resirkuleres, gråpapir og avispapir kan bli riktig så stilig med tilbehør!

    SvarSlett
  2. Flotte pakker! Og enig med deg, bra å bruke papir som kan gjennvinnes!

    Syns det absolutt var kreativ bruk av det blå funny fur garnet ditt! (o:

    SvarSlett
  3. Spent på om noen av de der en min pakke :p

    Tone

    SvarSlett
  4. Så fin innpakning! Jeg er ikke så flink på sånt, må innrømme det, men det er vel aldri for sent å lære?

    Ha en herlig jul, kose deg med dine!

    God klem fra Maria!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)