19. februar 2012

Bli-ny-dag


Da symaskinen og jeg begynte å utvikle et vennskap tidlig i høst, fikk jeg overta en pose med diverse ullundertøy som noen søte små hadde vokst fra. Det meste var godt brukt og stoppet på kryss og tvers, men blant tynnslitte stillongser med lapper på knærne fant jeg en overdel som så omtrent ubrukt ut. Sett bort fra en sjenerende flekk midt på brystet, var det ingenting som feilte ullskjorta. Jeg hadde derfor ikke råd til å klippe den opp, og grublet litt på hvordan jeg kunne gi den et forlenget liv. Løsningen ble like enkel som den er genial: to strykemerker fra Stoff og Stil. Voila!


Og hvis det er flere enn meg som har en viss frykt for å bruke strykejern direkte på ull, så kan jeg minne om denne fremgangsmåten for å feste strykemerker. Funker som fjell :)


Og genserens videre liv? Den skal gis til en aktiv liten gutt, og forhåpentligvis får den både hull og flekker etter hvert! Jeg må innrømme at det er litt festlig å reparere brukte plagg - ikke bare forlenger man levetida, men man sparer jo både penger også, og man får i tillegg brukt litt oppsamlet kreativitet :)

Hettelua fra Pickles er forresten ferdig (og den ble så fiiiin!), men jeg har lyst til å vente med å vise den frem til jeg har fotografert den på modellen selv. Kanskje blir det produsert et par matchende votter i mellomtida!

post signature

9 kommentarer:

  1. Så stilig den ble!
    God ide :)

    klem

    SvarSlett
  2. Den ble jo superfin=) Det er godt at det ikke alltid skal så mye til for å friske opp igjen gamle plagg. Nå er den jo god som ny igjen. Jeg må prøve å bli venn med symaskinen etterhvert jeg også...

    Når det gjelder innlegget ditt om monsterbuksa, så mener jeg at Pickles har lagt ut en video om vendinger, for både rett-siden og vrang-siden.
    De har sånn hjelpelinje på høyre side på bloggen sin, sjekk det ut=)

    SvarSlett
  3. En liten sjekk for å se om jeg mp taste inn tegn hos deg for å kommentere. Kan du være snill å sjekke hos meg... hihi

    SvarSlett
  4. Ingen tegn måtte tastes :) :)
    Gikk for og greit her ja :)

    SvarSlett
  5. Datt sånn tilfeldigvis innom din blogg- æ e søkkimponert over ka du produsere , kjempeflink e du - av uttrykk og dialekt forstår du sikkert at æ å e finnmarking fra din nabokommune Loppa. Ha en flott strikke tid fremover no når lyset er på plass igjen!

    SvarSlett
  6. Så kjekt å gjøre det sånn! Veldig greit når det bare er flekken som er feil, og denne blir tøff på en aktiv liten gutt!

    SvarSlett
  7. Så genialt, og så enkelt. Skikkelig stilige strykemerker også. :)

    SvarSlett
  8. Veldig fint med gjenbruk av klær. Og denne ble jo veldig fin :-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)