9. august 2010

Nyfødtgave

Endelig en oppdatering herfra! Sommeren er så smått på hell, og min venninnes lille Jonathan har fått sine første plagg til høst/vintergarderoben. Samtidig fikk jeg testet ut garnet Supersoft fra HolstGarn som jeg fikk i posten i mars. Den som venter på noe godt, venter som kjent ikke forgjeves - dette garnet var bare helt herlig! Litt stivt og ekkelt i starten, men suuuupermykt etter første vask. Anbefales!

Jakka er strikket etter mønster fra boka Myk Start, og er opprinnelig et mønster til vest eller kjole. Ettersom jeg heller ønsket at Jonathan skulle få en jakke, måtte jeg improvisere litt og strikke på ermer. Resultatet ble slett ikke verst til at jeg aldri før har beveget meg utenfor mønster, og er for såvidt også tilsynelatende likt jakke/kjolemønsteret Mini fra design.club.dk - sett bort fra min lille skjønnhetsfeil. Kan noen se denne? ;)  



Jeg brukte nokså nøyaktig 50 gram garn på jakka, og dermed klarte jeg ikke å la det andre nøstet med garn ligge ubrukt. Lua dere ser på bildet under er også hentet fra den samme boka, og med perfekt mønstermatch og utrolig god passform i følge de som har prøvd lua, så måtte jeg bare strikke den også. Mer strikket = mindre restegarn!




På bildet under har jeg laget en liten kollasj med detaljbilder. Nå gjenstår det bare å vente på kaldere tider mens vi nyter siste rest av sommeren! Ferien er snart over for min del, og de siste dagene skal brukes til innflytting og ferdigstilling/blogging av sommerens små prosjekter :)


Mønster: Vest eller kjole og liten lue fra boka Myk Start
Garn: Supersoft 100 % uld fra HolstGarn, farge 015 Sapphire
Størrelse: 3-6 mnd
Pinner: 2,5 (lue) og 3 (jakke)

post signature

12 kommentarer:

  1. Jakken og lua ble så fine! En nydelig blåfarge..mottakeren holder seg nok god og varm i dette:)

    SvarSlett
  2. Kan melde om god passform på lue og jakke, snupp brukte et slitk sett de første ukene.

    Nydelig blåfarge du hadde valgt!

    SvarSlett
  3. Nydelig jakke og lue, dette hadde jeg som hentesett til tulla mi ;) Må lage ny jakke nå snart tror jeg ;)

    Flott farge ;)

    SvarSlett
  4. Så nydelig denne var. Elsker boka Myk Start, finner stadig nye ting derfra som jeg vil strikke :)
    Og den lua kan jeg garantere har god passform :)

    SvarSlett
  5. Nydelig jakke og nydelig farge på det garnet. Det må prøves..når garnlageret tillater det. Må slankes litt først. Flott blogg også, elsker å finne nye, inspirerende blogger!

    SvarSlett
  6. Ja, nydelig blåfarge synest også jeg! Derfor lurer jeg på om du kan skrive opp nr? Er det kanskje nr 014 Surf? Eller 098 Peacock? Eller hva...?

    SvarSlett
  7. Tusen takk for så mange hyggelige kommentarer! Dere er jammen søte alle mann! Og til deg, Oda, takk for at du minnet meg på å få med fargen for det hadde jeg helt glemt av! Den heter 015 Sapphire, og jeg har nå tilføyd dette i innlegget. Håper du leser dette :)

    SvarSlett
  8. Så fint sett! Det er mye fint i den boka. :)

    SvarSlett
  9. Fantastisk fin jakke! Gjør du noen økninger på selve jakken, under ermene? Ser ut som Mini jakken er litt utsvingt, og lurer derfor på om man bør gjøre det samme med vesten fra Myk start dersom den strikkes som jakke? Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Lenge siden jeg har strikket denne nå. Jeg sitter og ser på oppskriften og ut fra bildet i boka ser det ut som at den er litt utsvingt. I oppskriften står det at man kan velge å strikke den som kjole eller vest, og at dersom man velger kjole skal man øke 30 m jevnt fordelt etter bærestykket er ferdig strikket. Jeg gjorde ikke dette da jeg strikket den som jakke. Fikk veldig gode tilbakemeldinger på passformen:)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)