11. januar 2012

Knytesokker uten hæl


Atter en julegave publiseres nå på bloggen. Jeg fikk gitt bort ganske mange hjemmelagede venninnegaver, både til jul og bursdager i løpet av året som gikk, men jeg ser at det selvfølgelig gikk utover andre ting. Selv ble jeg den store taperen, i likhet med min kjære, og nærmeste familie både på hans og min side har fått minimalt. Så vinnerne i 2011 har altså vært venninner. Mon tro hva 2012 bringer?


En av de heldige venninnene fikk et par tøfler/sokker som jeg har strikket etter et av mammas mange eksemplarer. Sokkene strikkes frem og tilbake (vrangbord 2,5 cm først, hullrad strikkes ca midt på denne), og de er uten hæl. De er symmetriske på hver side av knytingen og er strikket med dobbelt garn på undersiden av foten for å være mer slitesterke. Jeg plukket opp masker på "tuppen", for så å starte rett på tåfelling, og til slutt tvinnet jeg en snor. For å pynte opp kanten litt, har jeg heklet en rad med fastmasker øverst. Voila!


Sokkene kan varieres i det uendelige, og er super restegarnsstrikk. Her kan man bruke pinner og garn etter eget ønske, og man feller av når sokkene er store nok til å gå rundt leggen. Kjempeenkelt! Jeg brukte pinne 3,5 og totrådsgarn (pt2 kanskje?), og jeg tror jeg la opp 70 masker.


Mønster: Har ikke lyktes å finne dette på nett
Garn: Div totråds fra lageret, ukjent mengde
Størrelse: Onesize
Pinner: 3,5

post signature

8 kommentarer:

  1. Oj, for en utruleg stilig sokk. Likte den veldig godt. Heldig den veninna di som fikk dei :-)

    SvarSlett
  2. Fant bloggen din gjennom du bedåre. Utrolig kule sokker og morsomme farger! Fin blogg du har. Titter snart innom igjen. Hilsen mariann

    SvarSlett
  3. Hah! For en snedig sak! Moro med noe nytt =)

    SvarSlett
  4. Så tøffe!
    For en enkel og artig måte å strikke sokker på :) Super stilig!

    SvarSlett
  5. De sokkene var jo superartige! Takk for at du deler! :)

    SvarSlett
  6. Så utrolig stilige! Har ikke sett slike før. Flott gave å gi!

    Klem

    SvarSlett
  7. Disse "TVsokkene", ja de ble kallt det, harjeg strikket en del av. Dine var skikkelig fine. Forøvrig har du mange fine tips på bloggen din, ha en fin helg

    SvarSlett
  8. Det er da nogle fantastiske sokker! De er meget, meget fine. Rikke

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)