25. mai 2013

Når inspirasjonen tar overhånd...


I skrivende stund er jeg så proppfull av inspirasjon at det er vanskelig å få gjort noe fornuftig - det er deilig, det! I tillegg har jeg valgets kvaler, og et selvpålagt forbud mot å begynne på noe nytt før det pågående prosjektet er ferdig. Pjuh :)

Jeg har helt siden lanseringen av Pickles pure wool hatt lyst til å teste det ut. Jeg lovte meg selv at idet det kom på salg skulle jeg kjøpe noen nøster. For kort tid siden skjedde det - og jeg bestemte meg for  å prøve det til en tunika til barn etter oppskrift fra Nøstebarn. Noe a la denne her:

Bildet er lånt fra www.nostebarn.no

Fargene jeg valgte heter hvit nougat og ranukel, en slag lys grå og en ferskenrosa farge. Sukkersøtt og helt perfekt til ei jente i sin beste rosa-alder, tenkte jeg... men så dukket denne her opp midt i pinseferien, en dag vi var på garnshopping på Den blå tråd på Sortland:


Det berømte regnbuegarnet fra Kauni! Jeg måtte jo bare ha det, selv om jeg ikke visste hva jeg skulle strikke av det. Det er muligens årets hit i strikkeverdenen, og regnbueprosjektene ligger som perler på en snor i bloggverdenen, så det er nok av inspirasjon å finne. Garnet er totrådet, men litt tykkere enn Nøstebarngarnet, omtrent som finull.

Jeg tenkte ikke over det før i dette øyeblikk - tykkelsen virker rimelig lik Pickles pure wool, som er tretråds. Hva om jeg kombinerer det lys grå fra Pickles med det spreke Kaunigarnet, og får en tunika med lys bunnfarge og regnbuefargede striper? Eller skal jeg gå for det sukkersøte som jeg først tenkte?


Jeg tenkte å be om synspunkter fra dere der ute - og mens jeg grubler videre skal jeg racerstrikke på dette her:


"Strikk til arb måler x cm", omtrent dit er jeg kommet! Ute er det småkjølig og grått, og her inne går pinnene varme, mens korianderen spirer og gror - herlig med helg - jeg tror ikke jeg gidder å gjøre noe som helst i dag :)


post signature

16 kommentarer:

  1. Oj oj oj, ikke lett valg det der. Det blir nok fint begge deler, bare på hver sin måte. Spennende!!! Nydelig blått du strikker:). Ha en fortsatt fin dag med pinnene!:)

    SvarSlett
  2. Hmmm, det var et vanskelig valg... Ikke går det å strikke prøvelapp av regnbuegarnet, heller.
    Blir gøy å se hva du lander på:) Jeg har forresten strikka tunikaen en gang, veldig god passform på den.

    SvarSlett
  3. Ja takk begge deler, hvis du har nok av den lyse fargen?

    SvarSlett
  4. Jeg har blitt veldig glad i ferskenrosa i det siste, og den ser veldig fin ut sammen med det lyse grå garnet, så jeg stemmer for Ranukel :-)

    SvarSlett
  5. Det blir bra begge deler. (Haha, mye hjelp herfra)

    Kauni er ørlitegranne morsommere å strikke med, siden det går racerfort når man bare skal strikke en farge til hele tiden.

    SvarSlett
  6. Herlig med en hel strikkedag :) Jeg syns den grå/ranunkel-komboen var skikkelig fin!

    SvarSlett
  7. Jeg har selv strikket med ranukel fargen og syns det ble helt nydelig! så stemmer for den! men begge kombi blir nok fine! Gleder meg til å se:)

    SvarSlett
  8. Jeg tror jeg hadde gått for det første...men veeeldig morsomt med Kauni....;)

    Gleder meg til å se hva du bestemmer deg for☺

    SvarSlett
  9. Ranukel og grå! :D

    SvarSlett
  10. Pickles pure wool er et fantastisk garn, både å strikke av og å ha på. Håper du får bestemt deg :)

    SvarSlett
  11. Hihi, skjønner at du sliter med valgene der ja ;)
    De to variantene vil jo gi helt ulikt inntrykk - på samme plagg. Hmm, vanskelig.. Lykke til med valget ;)
    Gleder meg til å se resultatet og høre om garn-erfaringen :)

    Fin uke til deg
    Klem

    SvarSlett
  12. Så deilig med et sånn luksusproblem! Og så flott garn du har! Men Kauni har vel såpass lange fargeskift at jeg tror ikke jeg ville blandet inn en annen farge, hvertfall ikke på et barneplagg.. Lykke til, spent på å se resultatet! :)

    SvarSlett
  13. Heia! Skjønner at det er et vanskelig valg, for tror også at begge blir like fin (men to helt forskjellige kjoler). Jeg synes det kauni garnet virket så spennende, så jeg setter en knapp på den kombinasjonen. :)

    SvarSlett
  14. Oi, spennende varianter! Jeg skjønner godt at det er vanskelig å velge. Nå er du vel kanskje allerede i gang også?
    Lykke til! Gleder meg til å se resultatet. (Kanskje det blir to tunikaer til slutt? ;))

    SvarSlett
  15. Det er alltid gøy å planlegge nye prosjekter og det er supert å gruble på hva og hvordan mens man strikker for å bli ferdig med noe annet.
    Pickles pure wool har jeg ikke brukt så det kjenner jeg ikke, men Kauni har jeg strikket en del av og jeg liker det garnet. Jeg er en av dem som liker lukta også.
    Den tunikaen så flott ut og regnbuegarnet går veldig bra sammen med grått.
    Lykke til videre i grubleriene:)

    SvarSlett
  16. Veldig hyggelig å komme hjem fra ferie og finne pakke i postkassa! Tusen takk:) Gleder meg til å finne ut hva jeg skal strikke av garnet:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)