9. juli 2013

En utfordring...


Lm, kjm, st, dbst - alt dette var rimelig gresk for meg for noen måneder siden... Helt til en tidligere kollega inviterte meg med på et fellesprosjekt; vi strikkejentene skulle lage noe til en strikkejentebaby som var på vei. Jeg viste min impulsive side (jepp, den finnes) og ble umiddelbart med på prosjektet. Kollegaen løftet da opp materialpakken fra veska si. Den bestod av mønster, garn... og heklekrok!


Siden den dagen har jeg altså fått sving på heklekroken. Det gikk mildt sagt trått i starten, men på lapp nr 4 eller 5 av 13 begynte jeg å forstå litt mer av hva jeg holdt på med. Heldigvis var alle vi jentene omtrent like ferske på hekling. 2 timer gikk det på hver lapp, mot slutten kom jeg ned i en hastighet på 1,5 time. Pjuh! Den midterste blomsten var for så vidt grei (på grensen til morsom, faktisk), men det mørkelilla var det verre med. Enda mer spennende var det å se de andre jentene sine lapper - de kunne da umulig bli like, hvis vi i det hele tatt hadde gjort dette riktig?


Utrolig nok, etter montering kunne jeg ikke finne igjen mine egne lapper. Det hadde jeg virkelig ikke trodd, og slett ikke vurdert å håpe på!

Vi fikk det litt hektisk mot slutten, så dere får ta til takke med et par bilder av ymse mobilkvalitet fra da vi var halvveis i monteringen. Her mangler nesten halvparten av lappene: så hektisk at jeg faktisk hadde glemt at jeg fotograferte litt underveis i monteringen. Her er forsiden:


Og under ser dere baksiden:


Lappene ble heklet sammen med fastmasker fra vranga. Vi satt to stykker og monterte i hver ende av teppet mot slutten, men selv ikke det var nok. Flaks at vi hadde en monteringsdyktig doktorgradsstudent (med fleksible arbeidsdager) med på laget. Takket være henne passerte vi målstreken innen fristen... Hun valgte nemlig hjemmekontor den dagen babyteppet skulle overleveres til den lille mottakeren ;)


Lappeteppet ble faktisk veldig pent til slutt - om jeg skal si det selv! Det var morsomt å gi en felles gave av dette kaliberet, og ikke minst var det festlig å lære noe nytt sammen :) Om det blir flere heklede tepper av denne vanskelighetsgraden, det er jeg derimot meget skeptisk til... men jeg kan kanskje driste meg til å hekle noe enklere, for eksempel et teppe av bestemorruter/oldemorruter!

Mønster: Hekla teppe fra SandnesGarn Det første året, modell nr. 7
Garn: Ukjent mengde Sandnes Mini Alpakka
Størrelse: Ca 77x100 cm (kanskje litt mindre?)
Pinner: Heklekrok nr. 3

post signature

8 kommentarer:

  1. Åh dette var litt mer fanzy enn det eg har prøvd å hekle også. Imponert! Og ikke minst kjempe søtt! :)

    SvarSlett
  2. D ble kjempeflott! Nydelige farger til en jentebaby! Trivelig med fellesprosjekt!

    Klem fra Mamsen

    SvarSlett
  3. Nydelig! For en fantastisk gave å få! Bra jobba.
    Jeg har sittet noen kvelder på youtube og pøvd å lære meg hekling, men det er fortsatt gresk for meg. Eller iallefall kroatisk.

    SvarSlett
  4. Hoho, bra utfordring! Jeg må innrømme jeg hadde prøvd hardt å overtale til å strikke istedet...

    Gøy med fellesprosjekt!

    SvarSlett
  5. Det ble jo kjempefint! Så flinke dere har vært!☺
    For en super gave å få!

    SvarSlett
  6. Så flinke dere har vært da! :)
    Det ble veldig fint!!!

    SvarSlett
  7. Sikke da en fantastisk gave at få!! Synes det er super sejt at hækle så flot et tæppe som hækle nybegynder :-)

    SvarSlett
  8. Så utrolig flink du har vært som har knekt "heklekoden". Nydelig teppe dere har heklet! Så artig med et felles prosjekt, og koselig for mottaker :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)