27. oktober 2013

FallWinterSpringSummer


Det norske navnet på fwss-lua må vel være helårslue? Jeg har i hvert fall forstått det slik at denne lua må man bare ha, helst i flere eksemplarer og man bruker den hver dag, hele dagen - inne som ute!




Jeg falt nokså pladask jeg også. Lua er myk, pusete og varm, og den er strikket på no time. Man må bare holde ut x antall cm glattstrikk på tynne pinner. Og akkurat det er egentlig relativt enkelt nå på høsten når det er så mye kjekt å se på tv... ;)


Inspirasjonen har jeg hentet hos frk snupp, som har laget og delt sin egen oppskrift på lua fra fwss. (Hurra og takk!) Jeg stupte i garnlageret, nappet ut et nøste pickles pure thin alpaca og en rest pickles silk mohair og krysset fingrene for at det holdt. Det gjorde det definitivt; under et nøste alpakka og 10-11 gram pusegarn holdt til en lue. Jeg kan konstatere at alpakka + mohair + silke = mykt og deilig!


Jeg strikker gjerne flere av disse, men jeg kunne tenkt meg en litt annen felling i toppen. Jeg gjorde min egen vri på fellingen i oppskriften, og det burde jeg kanskje ikke gjort. Det ble et litt vel tydelig "kryss" oppå toppen av lua (se bilde 2), så det vil jeg nok endre på en eventuell fwss nr 2.

Mønster: fwss-lue fra frk snupp
Garn: 39 g Pickles pure alpaca, 11 g pickles silk mohair
Størrelse: Onesize dame
Pinner: Nr. 3

post signature

12 kommentarer:

  1. Lekker rullelue i en farge jeg liker godt også! Artig at noe så enkelt blir så fint og anvendelig!

    Ha en fortsatt fin søndag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. De er kjempefine disse luene! Jeg har en ekte "FWSS" og den har akkurat de samme fellingene med "krysset" i toppen.
    Ha en fortsatt fin søndag-
    Hilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Har den?! Kanskje jeg ikke var helt på bærtur, da:) har likevel lyst til å prøve å lage en med mer skjult felling:)

      Slett
  3. Kjempefin lue, likte formen og fargen, mulig eg må prøve meg på en slik en dag :-)

    SvarSlett
  4. Kjempefin lue, i den fineste fargen!:)
    Takk for tipset ang oppskrift, har strikket en i Puno men synes den ble for tykk. Skal prøve denne!:)

    Ønsker deg en finfin kveld:)

    SvarSlett
  5. Denne har jeg også nettopp strikka to av, deilig og kul lue - og perfekt som julegave :)

    SvarSlett
  6. Ja, en slik lue må nok jeg også ha!! Men lite pusegarn i lageret mitt, så det krever litt shopping først... (fin unnskyldning, he, he)

    SvarSlett
  7. Den ser så utrolig god og myk ut! Kler rulleluer fryktelig dårlig, men etter å ha sett din får jeg lyst til å strikke en likevel. Må strikke opp mer av garnet jeg har før jeg kjøper mer :-)

    SvarSlett
  8. Dette var interessant! ;-)
    Den ser veldig myk og god ut!

    Lue strikk er gøy det!
    Jeg kjenner at jeg hele tiden har en sånn latent lue-dille murrende i meg! ;-)

    SvarSlett
  9. Veldig fin lue i flott farge! Kanskje jeg må lage meg en slik?

    SvarSlett
  10. herlig farge på den lua!
    Jeg har strikket mange, mange slike luer for noen år tilbake, men ser de er på full fart inn igjen, så nå tror jeg jammen det er på tide å lage noen nye.
    Så mye fint du har laget, jeg tittet litt nedover her og fant ut at jeg gjerne vil følge med deg videre.
    Ha en riktig god helg!
    Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord, og så hyggelig at du vil følge med og at du legger igjen et ord slik at jeg kan finne deg også :)

      Slett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)