30. september 2011

Fra votter til genser


Det var en gang litt restegarn... En liten dæsj brunt, litt limegrønt, en skarp oransje og naturlig hvit ventet spent på å bli forvandlet til en fin babyvott med høsttema. Tanken var noe sånt som dette:


Underveis fikk undertegnede en annen idé... Dette lignet jo på ermet til en genser! En stripete, høstfarget genser! ...Og snipp snapp snute så var eventyret om høstvotter forvandlet til en påbegynt genser fra Nøstebarnboka :)


Garnet jeg bruker er en kombinasjon av Sandnes Tove, Rauma PT2 og Nøstebarn 3-tråds. Hittil ser det ut som en lovende blanding, kanskje noe for deg hvis du har rester liggende? Dette blir altså min fredagssyssel :)

Og dere der ute - kan noen hjelpe meg og et par av mine lesere? To personer har sett at jeg har strikket Døbbeltvotta fra Tydal og etterlyst mønsteret. Mønsteret er fra Norsk Husflid nr 1 1984 og har vært tatt opp i flere ulike Husflidslag rundt om i landet. Jeg selv husker ikke teknikken, og når jeg begynte å bla i mitt arkiv så viste det seg at det jeg trodde var et mønster, egentlig ikke sa så veldig mye, og vottene mine ble altså strikket ut fra mammas forklaring i 2009. Siden har ingen av oss strikket slike, og hukommelsen er derfor til liten hjelp! Er det noen av dere der ute som har litt mer matnyttig info?


post signature

11 kommentarer:

  1. Fin fargekombinasjon og lur måte å få brukt restegarnet på!
    God helg til deg!

    SvarSlett
  2. å det blir en flott genser!!! Skikkelig fine farger :) rart hvordan ting endrer seg underveis! Kan ikke hjelpe deg med vottene, men jaggu var de også flotte :)Håper du klarer og finne ut av det :) ha en flott helg!

    SvarSlett
  3. Flotte farger - friske og fine!
    Dette ser lovende ut :)
    Det er jo morsomt når det skjer slike overraskende vri'er underveis.
    Gleder meg til å se den ferdig!

    klem

    SvarSlett
  4. Nydelege og friske fargar! Denne gler eg meg til å sjå det ferdige resultatet av. Utruleg flott måte å bruke restar på. Eg har kikka litt nedover bloggen din og du lagar utruleg mykje fint. Ønskjer deg ein fin laurdag.

    SvarSlett
  5. Det blir jo en kjempefin genser! :D Rart hvordan ting utvikler seg ;)
    Gleder meg til å se den ferdig.

    KLEM TM

    SvarSlett
  6. åh, det var fine farger! Får vi se når den er ferdig? :D

    SvarSlett
  7. Dette minner jo nesten litt om sangen til Alf Prøysen, om gutten som skulle lage julegave til mor!

    Friske og fine farger, blir nok en herlig genser. Greit at den ikke blir så veldig tykk, det gjør jo at bruksmulighetene blir større!

    SvarSlett
  8. Dette kommer til å blir en frisk og flott genser! Så herlig når prosjekter bare forvandler seg underveis ;) Gleder meg til å se resultatet.

    Stor klem ♥

    SvarSlett
  9. Restegarnsgensere er gull, for det er kombinert med god garnlagersamvittighet også, hehe.

    SvarSlett
  10. Gratulerer, Synnøve! Du har vunne giveaway'en på bloggen min i dag, og er altså nesten 500 gram mohair-garn rikare! Helsing Frida og Silkesauen :-D

    SvarSlett
  11. Dette blir nok en fin genser :-) Herlige farger!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)