28. august 2010

Pannebånd i Selbumønster


Kanskje var det andre enn meg som fulge med på Farmen 2010? Kanskje var jeg ikke alene om å falle for mønsteret på det grønne og hvite pannebåndet som Linn Hege hadde på seg i en av episodene mot slutten?

Jeg likte i hvert fall bredden på dette pannebåndet, og syntes også mønsteret var rålekkert. Dermed satte jeg i gang med leteaksjon for å finne ut hvor mønsteret stammet fra. Ettersom jeg hadde en mistanke om at jeg hadde sett noe lignende i mammas o'store arkiv, ble hun satt på saken. Og der ble det full klaff, som vanlig! Mønsteret var egentlig et luemønster fra Rauma, men strikket som et pannebånd med belegg (slik at det blir dobbel tykkelse). Ikke lenge etter var jeg i gang, og her ser dere resultatet:


Pannebåndet er strikket med bunnfarge i et flerfarget garn som min bestemor har kjøpt til meg i Finland, og et helt enkelt hvitt Mor Aase utgjør mønsterfargen. Det finske garnet er en blanding av ull (75 %) og nylon (25 %), noe som gjør det litt mer slitesterkt enn ren ull. Finfint til ullsokker, men jammen funger det bra til pannebånd også. Litt stort ble det (jeg har et lite hode), så det ble ikke til meg dette heller - selv om det egentlig var planen!

Mønster: Luemønster fra heftet Rauma LVS-3, Oppskrifter på luer, votter og strømper
Garn: 7 Veljestä Raita (farge 888) og Mor Aase (hvit)
Størrelse: Liten (i følge mønsteret), ca 50 cm
Pinner: 3

post signature

11 kommentarer:

  1. Så stilig det ble! :)
    Skjønner godt at du sendte mor avgårde på leteaksjon - hihi...

    SvarSlett
  2. Så flott pannebånd! Synes det er så imponerende med mønsterstrikk!! Når det gjelder oppskriften på tøflene, så er linken allerede i innlegget.. Trykk på Garnstudio, så kommer du direkte;)

    SvarSlett
  3. Dette var lekkert! Og så pent du strikker...det blir bare "ball" når jeg skal strikke med flere tråder. :)

    SvarSlett
  4. Så flott et pannebånd! Nydelig med tradisjonelle mønster :)

    SvarSlett
  5. Såå fint!
    Lekkert mønster - litt nostalgisk og veldig vakkert :)

    Klem

    SvarSlett
  6. Utrolig lekkert og fine selburoser. Så flink du er!

    Klem

    SvarSlett
  7. Kjempefint!!Ser litt vanskelig ut:)

    SvarSlett
  8. Hei:)

    Så fint! Du er flink altså!
    Jeg er ikke så dreven med strikkepinnene som til dette her enda, men kanskje en dag :)

    Ha en fin helg
    klemmer Janne Merethe

    SvarSlett
  9. Tusen takk, alle sammen! :) Det er slett ingen kunst, og jeg er sikker på at hver eneste en av dere hadde fått til akkurat det samme - ut fra hva jeg har sett av produksjonen hos dere :)

    SvarSlett
  10. Kjempe stilig pannebånd! det finske garnet er stilig i arbeid. Jeg har kjøpt det mange ganger. Nå har jeg et nøste i grøne toner som venter på å bli sokker til storesøster.

    SvarSlett
  11. Hei!
    For et fint pannebånd!! Har lyst å strikke et sånt. Jeg har oppskriften fra Rauma, men lurte bare på hvordan jeg skal strikke belegget når det skal bli pannebånd istedenfor lue??
    Hilsen Eirin

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)