4. april 2013

48-stripers stripetubeskjerf


Greit, det ble ikke halvannen meter som jeg skrev i forrige innlegg, men det ble et stripetubeskjerf (som noen gjettet seg frem til) på 142 cm! Det er ikke så fryktelig langt unna halvannen meter, vel? Det går to ganger rundt halsen på mannen i huset, som er den heldige mottaker. Uten å ønske seg det - ja, faktisk omtrent mot sin egen vilje, er han nå eier av det ultimate plagget. Et skjerf som passer til flere ulike jakker og som endrer uttrykk alt etter hvordan du vrir og vender på det, bokstavelig talt. Bare se her:


Strikket i den mykeste totråds merinoull, en blanding av supersoft fra holstgarn.dk (sort) og totråds merino fra Nøstebarn (grått og blått). Selv var han meeeeget skeptisk underveis. Disse tre fargene sammen er vel ikke fine? Særlig ikke kombinasjonen grått og blått, vel? Og det garnet der - klør ikke det? Nåja. Det har allerede vært i bruk og det klør altså ikke. Dessuten kan man visstnok bare vende bort den blå/grå-delen, nemlig. Ja, jeg sa jo at det var praktisk - gjorde jeg ikke?! ;)


Dette strikkeprosjektet er en del av nyttårsforsettet mitt, som er å strikke mer til den mest takknemlige mottakeren av dem alle, selveste kjæresten. Ingen andre kan vise til mer velbrukte og utslitte plagg av det kaliberet som han kan, enda så få ting han har fått. Den lua han fikk for flere år tilbake er i bruk daglig når det er luevær (og det er det ofte). Og han er den som kommer med bedende øyne til meg når fingertuppene stikker ut av de mange hullene i vottene hans og han ønsker vottestopping. Så jaggu har han fortjent å få flere strikkede herligheter!


Men så var det jo det med å tilfredsstille kreativiteten og to-do-lista hos selveste strikkeren, da. Selv om votter er det han trenger aller mest, hadde nemlig jeg en idé som jeg bare måtte få gjennomført! Jeg hadde sett lenge på stripeskjerfet/tubehalsen A million stripes loop, og falt pladask for denne versjonen (ravelry-linker), med 3 farger som overlappet hverandre. Herlig systematisk og litt asymmetrisk på én gang!


Med en million striper som inspirasjon og med "oppskrift" fra flere hold (her og her), ble min versjon strikket slik: Jeg la opp 90 masker på pinne 3,5 og strikket striper. 9 omganger per stripe, totalt 16 striper i hver farge. Dette ga et skjerf på 106 gram, med ca 16 cm bredde og 142 cm lengde. Tøyelig er det, og ikke minst; mykt og behagelig, og helt uten sømmer fordi jeg masket sammen endene til slutt. Overgangen mellom stripene er jevnet ut med jogless stripes. Obs obs, husk å feste tråder underveis, plutselig er nemlig skjerfet en lukket sirkel og det er ingen vei tilbake! Og for all del: pass på å ikke vri skjerfet når du masker sammen - det gjorde jeg... Argh, det ble rykk tilbake til start.

Dermed ble sirkelen atter en gang lukket, slik at det kanskje er klart for vottestrikk? Jada, jeg har bare en annen idé som må ut av hodet først... :)

Mønster: Tok utgangspunkt i A million stripes loop m/fl.
Garn: Diverse totråds merinoull, 106 gram
Størrelse: Herre, det går to ganger rundt halsen
Pinner: nr. 3,5

post signature

12 kommentarer:

  1. Kjempefint! Fargene er kjempematch spør du meg :)

    SvarSlett
  2. Skjerfet ble superfint! Det ser så mykt og deilig ut. Jeg ville sagt at det var halvannenmeter, ja!
    Liker fargene og fargekombinasjonen veldig godt!

    Ha god helg når den kommer i morgen!

    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  3. Kjempefint skjerf! Det var virkelig stilig med stripene og de fargen du valgte:) Kjekt du forklarer hvordan du gjorde det;)

    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  4. Knallfint, flott fargekombinasjon:-)

    Holder på med et lignende som imellomstrikking, så det blir nok ferdig til neste vinter

    SvarSlett
  5. Så utrolig flott hals til mannen din! Denne hadde min mann og likt veldig godt! Og jeg kunne nesten skrevet innlegget selv - en liten dårlig samvittighet i magen over at han dessverre er nedprioritert her i hus. Heldigvis kan det endres på - men med ny baby på vei vet jeg ikke om det skjer riktig enda:) God helg til deg!:) Og takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  6. Kjempefin versjon av tube-skjerfet i perfekte mannefarger! Heldig du som har en så takknemlig mottaker ;) Mannen i her i huset ønsker seg aldri noen strikkeplagg, så han har kun fått et par tova tøfler så langt stakkar...

    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  7. Dette vart kjempefint! God ide! Eg tykkjer din versjon var finast, samanlikna med dei andre bileta på Ravelry. Det gjorde seg godt med det breie stripene!

    SvarSlett
  8. Gurimalla så lekkert! Og praktisk! Og tidkrevende? ;) Ser ut som det ligger litt arbeid bak hvertfall.
    Men superfint ble det, perfekt fargekombinasjon syns jeg :)

    Ha ei superfin helg
    Klem

    SvarSlett
  9. Wow! Så stilig!! Heldige mannen!
    Men det ser jammen ut som du har brukt en del tid på dette også.
    Gleder meg til å se neste prosjekt du må ha ut av hodet....;)

    Ha en finfin mandag Synnøve!:)

    SvarSlett
  10. Kjempefint, og ikke minst praktisk :)

    SvarSlett
  11. Så stilig! Flotte og tøffe farger sammen! Skikkelig praktisk :)
    Jeg vil også strikke et slikt.. eh.. snart kanskje - bare tusen andre ting først.. Et kjent problem ja ;)

    klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen noen ord til meg ♥ Det gjør dagen min ekstra fin :)